حزمة توصيات للمحاصيل خلال الـ 10 أيام الأخيرة من طوبة

الأربعاء 31 يناير 2024 04:40 م
شارك الخبر

قال د. محمد علي فهيم - مستشار وزير الزراعة واستصلاح الأراضي - إن الأيام العشرة الأخيرة من شهر طوبة تمتاز بأنها شديدة البرودة  ليلاً مائلة للدفيء إلى دافئة نهاراً. 

وأوضح "فهيم" أن هذه المرحلة المناخية تتميز  ببعض الظروف واهمها:

1- زيادة الفرق بين درجات الحرارة بالنهار عن الليل او الفرق بين درجة حرارة الأيام.

2- زيادة حدة التقلبات المفاجئة في المناخ وخاصة درجات الحرارة من دافئ الى شديد البرودة.

3- زيادة الرطوبة الجوية وخاصة صباحاً وانخفاضها بعد الضهر ثم زيادتها ليلاً.

4- تذبذبات في سرعات الرياح واللي احيانا محملة بالأتربة والرمال الدقيقة.

وأوضح "فهيم" أن بعض الاشجار (طويلة موسم الإنتاج) زي المانجو والزيتون والنخيل حدث أو هيحصل لهم "تزهير مبكر" بغزارة، وبدأ فعليا فى المانجو هيلحقها الزيتون والنخيل في الطريق، وباقي المتساقطات المتأخرة  لأمر الذي يتطلب الحرص الشديد، لأنه من المتوقع أن تعود بعض الموجات الباردة وأحيانا الصقيع أو الرياح "الساخنة"  وستكون الأشجار فى مرحلة الإخصاب وأحيانا بداية العقد والفترة دي حساسة جدا لأى تقلبات مناخية.

 تأثيره حالة الطقس على الزراعات القائمة

1- من ناحية نمو النباتات فده هيعتمد على عمر النباتات ونوعها طبعاً وعموما الظروف السابقة دي مفيدة نوعا ما  فى المحاصيل اللي فى عمرها الأول لأن امتصاص العناصر والماء بيزيد (نخلي بالنا بخصوص برنامج التسميد ونركز على الفسفور). 

2- أما النباتات اللى فى منتصف عمرها في يحصل تذبذب فى  الامتصاص وتعرضها لمشاكل نقص العناصر وخاصة الماغنسيوم والبوتاسيوم والزنك والمنجنيز وطبعا الكالسيوم واحيانا البورون والحديد .. وشدة النقص على حسب نوع التربة وملوحة مياه الري طبعاً.

3- أما النباتات فى نهاية العمر فللاسف تقريبا بيتوقف امتصاص العناصر او بيكون بطيء نوعاً ما .. وده بيستلزم يكون لها برنامج تسميد "خاص" مش تقليدي.

4 - التأثير على الحشرات وده المهم "والخطير" في الظروف دي هي استعجال لاستدعاء الجيل الأول لكثير من الحشرات او زيادة سرعة إنتاج الأجيال:

-الجيل الأول من الدودة القارضة ودودة ورق القطن والتوتا ابسلوتا على معظم محاصيل الخضر والبقول..

- زيادة عدد اجيال التربس والعنكبوت الأحمر وخاصة على الفراولة والباذنجان والفلفل والبصل والقمح (التربس)..

- ظهور مبكر للجيل الأول من حشرة من الخوخ الأخضر على البطاطس الصيفية (ام المشاكل للبطاطس وعلاقتها بفيرس التفاف الأوراق) ..

- زيادة نشاط الذبابة البيضاء – على الطماطم والفلفل والبطاطس وأيضا  "نطاطات الأوراق" ...

- فراشة الياسمين او دودة براعم الزيتون الخضراء ودي اشتغلت شوية خلال الفترة اللى فاتت وخاصة فى الساحل الشمالى الغربي .. ودخولها الموسم ده هيكون "كتير".

- والظاهرة اللى محتاجة اهتمام وحرص كبير جدا هي هذا الانتشار للحلم الدودي (الايروفي) على كثير من المحاصيل وخاصة الفلفل والطماطم والفول البلدي و على الزيتون، وده الظروف السابقة تناسبه جداً.

ثالثاً: التأثير على الأمراض، الظروف مناسبة لظهور مرض الصدأ الأصفر على الأصناف الحساسة للقمح ( جميزة 11 ومصر 1) ثم ينتشر على باقي الأصناف في الدلتا لو لم تتخذ إجراءات محاصرة ظهور أي بؤرة مهما كانت صغيرة او محدودة .

  • على البصل بياض زغبي ولطعة أرجوانية.

  • تبقعات أوراق واعفان ثمار على الطماطم والفلفل والفراولة وقرون الفول البلدي ..وخصوصا الالترناري والبكتيري والبوترايتس طبعاً..

  • لفحة الساق الصمغية على القرعيات.

  • بياض دقيقي على المانجو في كثير من المناطق وعلى شيح البابونج ( الفيوم وبني سويف ).

  • أعفان الجذور وموت البادرات على الباذنجان والطماطم اللى لسه مشتولة فى الحقل المكشوف او البطيخ والخيار فى الانفاق او الصوب ..

ويقابل ده ان معظم المحاصيل المنزرعة هي:

  • أما في نهاية عمرها أو فى التلت الاخير من عمرها وهي المحاصيل الشتوية (بطاطس شتوي – بنجر – فول بلدي – خرشوف – بسلة – الشمر – شيح البابونج – الثوم – البصل المبكر (السبعيني فى الصعيد).

  •  -أو فى نصف عمرها زي (القمح – الباذنجان – الفلفل – البطاطس الصيفية المبكرة (زراعة اول ديسمبر) – البصل الحديث - البرسيم – الفراولة) .. 

  • - أو لسه بتقول يا هادي زي (البطاطس الصيفية المتأخرة – بطيخ الأنفاق – كنتالوب الانفاق – طماطم الأنفاق )...

  • - أو اللى على وشك الزراعة زي الطماطم الصيفية المبكرة أو الفاصوليا الصيفي..

  • أو الفاكهة وخصوصا اللى داخلة فى تزهير مبكر أو حتي عادي (المانجو - الزيتون - النخيل - المتساقطات المبكرة).




أضف تعليق

أخبار ذات علاقة

القائمة البريدية